Miért natív?
A divatos buzz word-ök és a népszerű trendek között találkozhattunk már néhány olyan fogalommal, amelyekről korábban nem hallottunk, de most a csapból is folynak, és mi csak várunk, hogy mikor értjük végre, hogy mit jelentenek ezek a szavak, és mire a nagy felhajtás körülöttük? Az egyik ilyen kifejezés a ‘native advertising’, amelynek lefordításával is még csak próbálkozik a magyar szakma, szó szerint őshonos/bennszülött reklámozás lenne, de helyette a natív melléknevet kezdték el használni. De vajon mi számít natív hirdetésnek, és ezek hogyan illeszkednek be az online marketingbe?
Egy jó definíció mindig jó alap az új ismeretek megszerzéséhez, még ha a “villanykörténk” nem is gyullad fel tőle azonnal. Egy kis kutatás alapján azt mondhatjuk, hogy a natív hirdetések olyan hirdetési megoldások, amelyek egy weboldalon, applikációban vagy más online kommunikációs felületen beépülnek az ott megjelenő tartalomba és a formai környezetbe valamint relevánsan illeszkednek a témakörhöz, ilyen módon ezek a hirdetések közvetlen úton érik el a célcsoportjukat, akik az adott tartalom iránt érdeklődnek. A 3 legfontosabb kulcsszó, amely alapján a leginkább jellemezhető a natív hirdetések sajátossága: a tartalom, a megjelenés és a relevancia.
Tartalom
A natív reklám tárgya, üzenete és tartalma illeszkedik a tartalomszolgáltató természetes tartalmába, így egyrészt a látogató részéről nagyobb érdeklődésre számíthat a reklám, másrészt pedig kevésbé kikerülhető a vele való találkozás, hiszen nem a megszokott helyen tűnik fel. De a határt nem könnyű meghúzni, ami valaki szerint PR vagy szponzoráció, az ma már natív hirdetésnek is számíthat.
A tartalomhoz való kapcsolódás egy jó alap a célközönség közvetlenebb megszólítására, de ez nem jelenti azt, hogy észrevétlen lenne, hiszen a látogatók többsége már hallott a marketingről és a “rejtélyes” reklámeszközökről, és nem éri őket teljesen váratlanul, mikor a tartalom részeként is érzik, hogy próbálja őket megszólítani egy márka. De a cél nem is az észrevétlenség, hanem a visszafogott figyelemfelkeltés, hogy a közönség hosszabb ideig foglalkozzon a hirdetéssel.
Megjelenés
A natív hirdetés megjelenése egyben jelenti azt, hogy nem a megszokott helyen és nem a megszokott formában jelenik meg a hirdetési tartalom, bár az idő előrehaladtával már egyre kevesebb dolog szokatlan, így az egyszerűbb natív hirdetések már nem igazán különlegesek. Ilyen lehet például a céges blog (;)), szponzorált cikk, ahol az olvasási idő alatt ragadható meg a látogató. Ennél bonyolultabb megoldás lehet egy FB alkalmazás, játék egy interaktív banneren belül, videós hirdetés, ahol közvetlenül nagyobb figyelmet kap a márka a reagáló közönségtől.
Relevancia
A relevancia nem értékelhető külön, mind a tartalom, mind a megjelenés releváns kell, hogy legyen a közönség számára, vagyis a témakör alapján kapcsolódjon egymáshoz a természetes tartalom és a reklám, a megjelenés pedig olyan eszközökkel éljen, amelyek megerősítik ezt a kapcsolatot, és a közönséget is érdekelje, hogy kapcsolatba kerüljön a hirdetéssel. Ahogy cipőt a cipőboltból szlogen sugallta, úgy a natív hirdetés jegyében egy pingvinekről szóló cikkbe pingvines hirdetés legyen, amiből jó párat láthattok itt is 😉 (http://demo.adverticum.com/iab_rising_stars/pushdown/).
Egy életszerűbb példával élve, ha a US Open tenisz mérkőzésről szól a tartalom, akkor ott jó helyen lehet a teniszütőt bemutató hirdetés videója, vagy a szépségápolással foglalkozó blogon nagyobb sikerrel futhat a hajformázó márka hirdetése is. Ez utóbbiról egy esettanulmány is készült a Rabbitblogon szemléletesen bemutatva a használt natív hirdetési eszközöket. http://rabbitblog.hu/2013/01/28/nativ-hirdetesek-mini-esettanulmany/
Jövő
A natív hirdetési eszközök még kialakulóban vannak, és úgy fognak változni és alkalmazkodni az új felületekhez, ahogy a tartalomfogyasztásunk is változik. Így a mobil eszközön, a kisebb képernyőn való kialakításuk is fontos lesz, mert egyre több tartalmat fogyasztunk az okos készülékeken, valamint a reszponzív kialakítású weboldalak elterjedése okán is rá kell jönniük, hogyan illeszthetik bele a natív hirdetési formákat. A Mashable által készített infógrafikán a jelenlegi helyzetértékelésen kívül további előrejelzéseket is láthatók a natív hirdetések jövőjét illetően.
http://mashable.com/2012/12/13/infographic-native-advertising/
forrás: adserver.blog.hu